امروزه تلفن همراه و خدمات ابری را می توان به منزله همان ابزار جادویی دانست که قرن­ها در افسانه­ های سرزمین­های کهن برآورده کننده تمامی خواسته­ های صاحبان آنها بوده است.این همراه همیشگی دنیای مدرن امروز که به موازات پیشرفت فنآوری در آن به تولید ثروت و افزایش سهم بازار نیز کمک می نماید، هم اکنون در قامت یکی از شاخص های کلیدی اقتصاد دانش بنیان ایفای نقش می­نماید.

 از این رو در سالی که پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات آن و در نهایت دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه به عنوان هدف مهم پیش روی جامعه علمی و صنعتی کشور تبیین گردیده، آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه  دانشگاه صنعتی شریف بر آن است تا با ایجاد بستر رقابت میان جوانان خلاق، نوآوران و فعالان صنعت تلفن همراه و شبکه­ های نسل جدید، برشتاب این حرکت جهادی بیافزاید.

 امید که در سایه الطاف الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) شاهد پیشرفت وآبادانی بیش از پیش این مرز و بوم مقدس باشیم.

چشم­انداز:

چشم انداز این مسابقات در حوزه تولید نرم افزارهای کاربردی  تلفن همراه میباشدکه توسط دانش آموزان و دانشجویان  در زمینه های گوناگون  به صورت فصلی و در سطحی ملی برگزار میگردد و نتایج  آن به دور از رقابتهای غیر سازنده استرس زا در فضای دانشجویی و دانش آموزی و با توجه به آموزشی بودن این مسابقات بر اساس استانداردهای تبیین شده در آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ، ایجاد فرصتی برای شناخت و تجاری سازی  توانمندیهای دانش آموزان  و دانشجویان توسط خود آنها می­باشد.

اهداف بنیادی این مسابقات به شرح ذیل می­باشد:

 

  • ایجاد فرصت لذت بردن در فرایندی که ترکیبی جذاب از آموزش و تجاری سازی و خلاقیت  است.
  •  آموزش رفتارهای صحیح اجتماعی- اقتصادی در حوزه کسب وکارهای نو
  • لذت حل مساله به شیوه­‌های گوناگون در فرآیندی خلاقانه
  • پرورش ایده های  خلاقانه در حوزه برنامه نویسی موبایل
  •  توجه به رغبت‌ها و علایق متفاوت  دانشجویان
  •  شناسایی توانمندی­ها و هدایت استعدادهای در حوزه برنامه نویسی

 

اهداف توسعه­ای این مسابقات شامل موارد ذیل می باشد:

  •  
  • گسترش وترویج  خدمات ارزش افزوده موبایل با رویکرد برنامه­ های کاربردی و بازی در حوزه تلفن همراه
  • تقویت وجدان کار ،انضباط اجتماعی و کارآفرینی
  •  حمایت از تولید ملی بعنوان یک فعالیت فرهنگی در برابر نمونه­ های خارجی وگسترش فرهنگ مصرف ایرانی
  • ایجاد  مسابقات سرگرمی­های علمی آموزشی در کشور با رویکرد  ایجاد کسب و کارهای کوچک
  • ایجاد خودباوری واعتماد به نفس در دانشجویان
  • تقویت هویت ملی و فرهنگی با تاکید بر توانایی­های علمی داخلی

تمامی اهداف بنیادی و توسعه ای فوق در راستای زنجیره تبدیل علم به ثروت دیده شده و در این زنجیره تمام تلاش برگزار کنندگان این است که برای دانش آموزان و دانشجویان  بعد از شناسایی توانمندی­هایشان فضایی پر از مهارت آموزی و پرورش خلاقیت ایجاد کنیم.

البته این زنجیرهبرای دانش آموزان به نسبت دانشجویان متفاوت بوده و یقیناً می­بایست زمینه های نوآوری در دومی پررنگتر باشد.

برنامه و محتوای مسابقات ماراتن برنامه نویسی:

 

در این مسابقات  پیش بینی می­شود، در حدود ۲۰۰ دانش­ آموز و دانشجو و توسعه دهنده طی ۳ روز مسابقه  به صورت شبانه روزی ، شرکت نمایند.  تم هر مسابقه  با توجه به موضوعات  مهم در حوزه­ های ارزش افزوده  و بازی   از سه ماه قبل اعلام  و به صورت اینترنتی  و رایگان  ثبت نام از شرکت کنندگان به عمل می آید.

بخش فوق برنامه (جنبی):

 

  • برگزاری کارگاه­ های عمومی و تخصصی به منظور تشویق کلیه شرکت کنندگان در جشنواره ودر گروه­ های مختلف سنی کارگاه­ هایی با حضور اساتید این گروه آموزشی که   تجربه کافی را دراین زمینه دارند با موضوع تجاری سازی  و فنی در حوزه اندروید وios در زمانبندی­های مختلف برگزار می­شود.
  • توزیع محصولات فرهنگی ازجمله روزنامه دیواری، لوح فشرده آموزشی، بسته­ های آموزشی خلاقیت و… ازجمله برنامه­ های قابل ارائه به کلیه شرکت کنندگان که به منظور تشویق وآموزش همگانی آنان انجام خواهد شد تولید محصولات فرهنگی مرتبط در قالب های روزنامه دیواری، لوح فشرده و… خواهد بود.
  •  برپائی غرفه­ هایی درزمینه­ های مرتبط
  •  برپائی مراسم اهداء جوایز با حضور مسؤلین علمی و اجرایی کشور

  جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه مسابقه به آدرس http://mpm.sharif.ir مراجعه فرمایید

 

ارسال دیدگاه