امروزه با استفاده از آموزه های جهانی به وضوح ضرورت دارد اقتصاد و بازار کار کشور توجه ویژه ای به نیروی انسانی داشته باشد تا زمینه برای خلاقیت تولید محصول یا ارائه خدمتی جدید به مردم فراهم گردد و دراین مسیر سطح خدمات رسانی به جامعه ارتقاء یابد. یکی از وظائف اصلی بخش ارتباط دانشگاه با صنعت که بهتر است آن را بخش ارتباط دانشگاه با فضای کسب و کار جامعه بنامیم این است که پروژه ای با هدف روشهای جدیداطلاع رسانی نیازهای محیط­های کار و اجتماع به دانشجویان و فارغ­التحصیلان تعریف گردد، ضمنا لازم است شرائطی فراهم شود تا کارآفرینان کشور شناسائی شده و با استفاده از مدلهای پیشنهادی شرائط توسعه فضای کسب و کار را در کشور فراهم نمائیم .

از طرفی جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار کار منوط به داشتن توانائیها و ویژگیهایی می‌باشد که بخشی از آنها می‌بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد.

بنظر می‌رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارت‌ها و توانائیهای مورد نیاز بازار کار، مهمترین عامل موفق نبودن فارغ‌التحصیلان در کاریابی واشتغال می‌باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیرونی که خارج از حوزه فعالیت و کنترل نظام آموزش عالی می‌باشد بر اشتغال فارغ‌التحصیلان تاثیر بسزایی دارند.

رفع عواملی که مانع اشتغال فارغ­التحصیلان می­شوند از یک سو و نبود بستری مناسب برای تقابل مستقیم شرکت­ها و دانشجویان بعنوان روشی جدید در اطلاع رسانی نیازهای محیط­های کار و اجتماع از سویی دیگر، دانشگاه صنعتی شریف را بر آن داشت تا اقدام به بر پایی اولین نمایشگاه کار و آموزش (Job Fair & Training) نماید.

هدف این نمایشگاه و کارگاه­های آموزشی، معرفی شرکت­ها، معرفی کسب و کار جدید، ایده دادن به دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان برای یافتن شغل آینده، نحوه تعامل و ارتباط با صنعت و … می­باشد. از طرفی اینگونه نمایشگاه­ها فرصت مناسبی را برای شرکت­ها و سازمان­ها فراهم می­آورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات مورد نظر خویش اقدام نمایند.

اهداف نمایشگاه

  •   رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه
  •   معرفی کارفرمایان و کارآفرینان موفق جامعه درقالب شرکت های کارآفرین
  •  معرفی سازمانها وادارات مرتبط و نیمه‌مرتبط با رشته‌تحصیلی
  •  شناسایی علایق واستعدادها (خودشناسی شغلی)
  •  آشنایی با انتظارات و مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان
  •  آشنا شدن دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان با طیف متنوع مهارتهای شغلی
  •  امکان جذب نیرو و کارآموز برای شرکت ها
  •  برپایی کارگاههای آموزشی کار و کارآفرینی
  •  گسترش خدمات مشاوره‌شغلی و استفاده از مشاوران متخصص
  •  ایجاد نشریه‌های شغلی و بازار‌کار در محیط داخلی دانشگاه
  •  ایجاد یک محیط دوستانه برای تعامل بیشتر بین فارغ التحصیلان، دانشجویان و شرکت ها
  •  معرفی و بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش­ها، تجربه­ها و نوآوری­های علمی و صنعتی صنایع
  •  ایجاد انگیزه و خودباوری در میان فارغ­التحصیلان
  • آشنایی شرکت­کنندگان و بازدیدکنندگان از آخرین دستاوردهای صنایع

تاریخ‌های مهم

۱۳۹۲-۰۸-۰۵ ۰۹:۰۰
۱۳۹۲-۰۸-۰۷ ۱۷:۰۰

جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت این نمایشگاه مراجعه نمایید:

 http://jobfair.sharif.ir

ارسال دیدگاه